Wat bieden we aan?
De bewoners in de kamertraining beschikken over een gemeubileerde individuele studio (living met keukenblok, badkamer met toilet, slaapkamer) die ze volledig zelfstandig beheren. De Kantel voorziet in een leefgeld waarmee de dagelijkse behoeften kunnen voldaan worden (voeding, kledij, hygiëne- en onderhoudsproducten, dokterskosten,…). Bijzondere kosten die te maken hebben met gezondheid of opleiding worden door De Kantel gedragen.
De begeleiding van de kamertraining helpt de bewoner bij al de zaken waarvoor deze hulp nodig heeft en ondersteuning vraagt: financieel, administratief, huishoudelijke hulp, boodschappen en koken, ondersteuning bij de studies, werk zoeken en kunnen vasthouden, emotioneel-relationele moeilijkheden, relatie met familie, … Daarnaast is er ook contextbegeleiding voor de ouders en andere belangrijke contextfiguren van de jongere.
Elke bewoner krijgt een individuele begeleider toegewezen die het begeleidingstraject samen met de coördinator zal leiden.
→ Onthaalbrochure Alcor
Hoe kom je bij ons terecht?
De aanmelding voor kamertraining gebeurt via de Toegangspoort van Jongerenwelzijn en op doorverwijzing van een bepaalde dienst en hulpverlener (JAC, CAW, OCJ, SD-JRB, VK, CLB, …). Sommige jongeren verbleven eerder al in één van de leefgroepen van De Kantel en worden intern doorverwezen, anderen komen van buitenaf.
Na de aanmelding worden een aantal kennismakings- en voorbereidingsgesprekken gevoerd zodat we goed weten van elkaar wat de streefdoelen en de werkpunten zullen zijn van het verblijf in de kamertraining.